top of page
BASIN BÜLTENİ
BALE FİLMLERİ FESTİVALİ
1.GÜLCAN TUNÇÇEKİÇ
  • Facebook - Siyah Çember
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Tumblr Social Icon
  • Twitter
  • YouTube
gülcan tunççekiç
bale filmleri festivali
Biyografi
Gülcan Tunççekiç (Kıramer) fotobiyografisi
1942-1992
Çocuklugu
Gülcan Tunççekiç in ailesi,
1945 Gülcan Tunççekiç ağabeyi ile
1942

Gülcan Tunççekiç (Kıramer) 8 Ocak 1942 yılında Kırıkkale'de doğdu. Annesi Vedia Tunççekiç Ankara Radyosu'nun ilk kadın sanatçılarındandır. Henüz beş yaşında annesinin isteği üzerine bale dersleri almaya başladı.

 

ÜST / FOTO: 

-Gülcan Tunççekiç (Kıramer),

-Ersen Tunççekiç

 Devlet Tiyatrosu Sanatçısı-Işık Teknisyeni 

-Gülsen Tunççekiç (Alnıaçık)

 Devlet Tiyatrosu Sanatçısı

-Gül (sevin) Tunççekiç

 Devlet Tiyatrosu Sanatçısı,

-Vedia Tunççekiç

 Ankara Radyosu / Kemençe Sanatçısı

 

                       ARŞİV

Tunççekiç Ailesi / Pamir Kıramer 

 

Gülcan Tunççekiç (Kıramer) 

ağabeyi Ersen Tunççekiç ile...

                                        

 

1945
Egitim
Gülcan Tunççekiç'in konservatuvar eğitimi,
1951-1961    

1951’de Ankara Devlet Konservatuarı

Bale Bölümü’ne girdi. Molly Lake, Travis Kemp,

Joy Newton ve Angela Bayley gibi efsanevi bale hocalarının öğrencisi olarak orta ve lise tahsilini konservatuarda tamamladı,

1961’de Bale Bölümü’nden mezun oldu.

 

ÜST / FOTO: 

Soldan sağa;
-Binay Okurer 

-Jale Kazbek

-Meriç Sümen 

-Gülcan Tunççekiç

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1955,
1955

ARŞİV / Pamir Kıramer 

 

1955

8 HAZİRAN 

Ankara Tren Garı

-Gülen Tekebaş

-Rezzan ve Ümran Ürey

-Sevin Berk 

-Güneş Altay

-Gülay .... 

-Oytun Sanal 

-Lütfü ....,

-Sevgi Talay

-Gülcan Tunççekiç

-Suna Şenel

-İlhan Torgül

-Bora Adsay

 

 

 

ARŞİV / Gülen Tekebaş

 

Gülcan Tunççekiç, 1957,
1957

19 NİSAN 

Hayat Dergisi

Sadler's Wells baş balerini Nadia Nerina ve partneri Alexis Rassine, 1957 yılında Madame Ninette de Valois'nın davetiyle Ankara'ya gelip Madam'ın Türk öğrencileriyle birlikte çalışmış, Ankaralı seyirciye de bir dizi temsil vermişti.

 

 

 

ARŞİV / Gülen Tekebaş

 

Gülcan Tunççekiç, Erol Özen,
1961

MAYIS 

Ankara Devlet Konservatuarı

25. Yıldönümü Törenleri

Gülcan Tunççekiç & Erol Özen

Koreografi/ Choreography: Todd Bolender
Müzik/ Music: Claude Debussy



 

 

 

ARŞİV / Pamir Kıramer 

 

Devlet Opera ve Balesi Yılları
Gülcan Tunççekiç, 1961,
Gülcan Tunççekiç, 1961,

Devlet Opera ve Balesi'ne katıldı.

 

FOTO / YAN SÜTUN

Ankara Devlet Konservatuarı Bale Bölümü'nden mezuniyetlerinin ardından Devlet Opera ve Balesi kadrosuna giriş duyurusu, 1961.

Gülcan TUNÇÇEKİÇ
Devlet Konservatuarı 1960 - 1961dönemi Bale Bölümü'nden mezun olan Gülcan TUNÇÇEKİÇ, Devlet Tiyatrosu ailesine katılmış bulunmaktadır.
Kendisine başarılar dileriz.

 

 

1961
Uyuyan Güzel
1970 Uyuyan Güzel, Balesi
Videoyu Oynat
1970
1971
Gülcan Tunççekiç, 1971,
1972
Gülcan Tunççekiç, 1972,
Gülcan Tunççekiç, 1972,
Gülcan Tunççekiç,
Gülcan Tunççekiç, 1963,
Uyuyan Güzel Balesi, 1963,
1963
1970 ler...
Gülcan Tunççekiç, 1970.ler,
Kugu Gölü
Gülcan Tunççekiç, 1963,
1963

Gülcan Tunççekiç & Sait Sökmen

 

 

 

1966
Gülcan Tunççekiç, 1965.66,
1965

 

Gülcan Tunççekiç & Tanju Tüzer

Orijinal Koreografi/ Original Choreography:
M. Petipa & L. Ivanov

Sahneye koyan/ Producer: Dame Ninette de Valois, Frederick Ashton, Richard Glasstone

Tanju Tüzer Arşivi/ Tanju Tüzer Archives
Fotoğraf/ Photo Credit: Ozan Sağdıç

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1966,

 


Hayat Dergisi

9 Haziran 1966

Gülcan Tunççekiç,

Kuğu Gölü Balesi'nde Odile rolünde

Makale:

Ömrü parmaklarının ucunda geçiyor

Yazar / Cengiz Yarbağ
Fotoğraf / Tamer Güvenç

Resim Altı
BİR KUĞU GİBİ- "Kuğular Gölü"nde olağanüstü bir başarı elde eden Gülcan Tunççekiç'in dünyanın birinci sınıf balerinleri arasında adı geçiyor. Tenkitçiler, bu bale içindeki "Odile" ve "Odette" rollerini aynı zamanda ancak fevkalade kabiliyetli balerinlerin oynayabileceğini söylüyorlar. İşte bunlardan biri de Gülcan Tunççekiç./


 

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1965.66,
Gülcan Tunççekiç, 1965.66,
Gülcan Tunççekiç, 1968,
1968

Kuğu Gölü Balesi Kulis

Ankara 1968

-Rengin Taş

-Gülcan Tunççekiç

-Oğuz Özlem

-Suna Şenel

 

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1970,
1970

Kuğu Gölü Balesi prova arası

Atatürk Kültür Merkezi, (AKM) İstanbul, 1970.

 

Gülcan Tunççekiç & Jale Kazbek & Meral Tokgöz





 

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1970,7 Şubat,

BALEDE BÜYÜK BAŞARI: KUĞU GÖLÜ

Yazar: SELMİ ANDAK
Cumhuriyet 07.02.1970

Türkiye'de, diğer sanat kollarına kıyasla kısa sürede büyük gelişme gösteren sanat türü «Bale»dir. 1947'de Yeşilköy'de mütevazı bir okul olarak filiz veren, sonra İstanbul Konservatuarı, Ankara Devlet Konservatuarı, ayrıca bale öğretmenlerinin özel okulları çerçevesinde gelişen bale çalışmalanmız; kuruluştan bu güne büyük emek veren Ninette de Valois, J. Newton, Kemp, F. Ashton, R. Glasstone, D. Tomlinson gibi otoritelerin sağlam temelleri üzerinde uluslararası bir Türk Balesi niteliğine ulaşmış sayılır.
Bu görüşümüzün gerçekliğini ortaya koyan delillerden biri de, süphesiz Kültür Sarayı'ndaDevlet Balesi'nin verdiği «Kuğu Gölü» temsilinin parlak başarısıdır. Devlet Balesi yıllardan beri «Giselle», «Coppelia», «Kuğu Gölü» ve diğerleri gibi klâsik örnekleri, aynı zamanda «Rake's Progress» gibi modern türde ve en önemlisi Ferit Tüzün'ün «Çeşme Başı» bale fantezisi gibi ulusal anlamda bir Türk bale örneğıni başarıyla ortaya koymuştur. Ancak şimdi seyrettiğimiz «Kuğu Gölü» bu öncekilere kıyasla gereken «Sahne genişliğini», «Koreografik ölçüleri» ve ışık, dekor, aksesuar gibi teknik unsurları yeteriyle kazanarak «Büyük bir prodüksiyon» seviyesine ulaşmış bulunuyor. Böylece Çaykovski'nin bu ölmezleşmiş eseri dünya bale merkezlerinde gösterildiği gibi bir atmosfere kavuşmuş oluyor.







 

 

 

 

1970
Gülcan Tunççekiç, 1970,3 Nisan,

Gülcan Tunççekiç & Oğuz Özlem
Kuğu Gölü/ Swan Lake (Odette)

Gülcan Tunççekiç & Gülen Tekebaş
Sarmaşık Dergisi 3 Nisan 1970/ Sarmaşık Magazine April 3, 1970.



 

 

 

 

Çesmebası
İlk Türk Bale'si...
1965 Çeşmebaşı Balesi,
1965

Tarihte ilk Türk Balesi "Çeşmebaşı".

1965 yılında bir Türk köyünün yaşantısını canlandıran "Çeşmebaşı Balesi" Türk folklorundan yararlanılarak ortaya çıkartılır. Müziğini Ferit Tüzün'ün bestelediği,

ilk fantastik Türk Balesi olarak bilinen bu eser; eserin koreografı Türk Balesi'nin kurucusu Dame Ninette de Valois ve esere adını veren Metin And´ın yardımlarıyla doğdu..

 

Gülcan Tunççekiç & Engin Akaoğlu

ARŞİV

Pamir Kıraner

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1969,
1969

Gülcan Tunççekiç & Engin Akoğlu

AKM'nin Açılışı

ARŞİV

Murat Akoğlu

 

 

 

1970-79.ÇEŞMEBAŞI,

Gülcan Tunççekiç & Engin Akoğlu

AKM'nin Açılışı

ARŞİV

Murat Akoğlu

 

 

 

Gülcan Tunççekiç, 1965, ÇEŞMEBAŞI
1969

Gülcan Tunççekiç & Engin Akoğlu

Ünlü karikatürist Bedri Koraman'ın Gülcan Tunççekiç ve Engin Akaoğlu'nun 1965 tarihli Çeşmebaşı performansı sırasında çekilmiş fotoğraftan esinlenerek çizdiği karikatür.

ARŞİV

Murat Akoğlu

 

 

 

Öp Beni Kate
Öp Beni Kate,
Öp Beni Kate,
1963

 

SES DERGİSİ / 13 Temmuz 1963

Öp Beni Kate / Kiss Me Kate 1963
İstanbul Turnesi
Türkiye'de Sahnelen İlk Müzikal

 

Baş dansçılar

Gülcan Tunççekiç & Sait Sökmen


Koreografi/ Choreography: Todd Bolender
Sahneye Koyan/ Producer: Cüneyt Gökçer


Soldan sağa
Zuhal Atatural, Semih Sergen, Gülcan Tunççekiç,

Önder Dirin, Gülen Tekebaş, Tenasüp Önad, Suna Bayer,

Ayla Ünal, Sevgin..., Bozkurt Kuruç

*13 Temmuz 1963 tarihli Ses dergisi çekimi için

Florya sahilinde özel mizansen

Yazar/ Writer: Renda Poğda
Fotoğraf/ Photo Credit: Erol Dernek

ARŞİV

Talip Koç

 

 

 

1963 Öp Beni Kate,
Öp Beni Kate 1963,
Öp Beni Kate 1963,
1963

FOTO SAĞ 

Gülcan Tunççekiç (En Solda) Müzikal öncesi makyaj yaparken

FOTO SOL

Gülcan Tunççekiç (En Sağda) Müzikalde...

En solda Sevda Aydan-Cüneyt Gökçer

ARŞİV

Talip Koç

 

 

 

Ay Tanrıçası
Gülcan Tunççekiç,
1967-1968

 Gülcan Tunççekiç
Sylvia, 3. Perde/ Act 3
1967-68
Av Tanrıçası/ The Huntress Diana

Besteci/ Composer: Leo Delibes
Sahneye Koyan/ Producer: Richard Glasstone
Dekor ve Kostüm/ Scenography & Costume design: Osman Şengezer

Koreografın Notu
"Sylvia balesinin 1876 yılında Paris'te Theatre de l'Opera'daki orijinal prodüksyonunda, senaryo Jules Barbier ve Baron de Reinach tarafından Tasso'nun «Aminta» şiirinden mülhem olarak yazılmıştır. Ben, orijinal hikâyenin ana noktalarını esas alarak, balenin tümünde bazı değişiklikler yaptım.
Diana ile Eros rolleri koreografik yönden genişletilmekle beraber, mitolojik elemana fazla yer verilmemiştir. Meselâ orijinal prodüksyonun üçüncü perdesindo Diana, Sylvia'yla Amintas‘ın evlenmelerine karşı olduğu zaman Eros, Diana'ya bakireliğinde Endymion'a karşı duyduğu aşkı hatırlatır ve bu Diana'ya fikrini değiştirtir. Mitolojik karakter taşıyan bu husus, 19uncu yüzyıl balesinin tipik bir edebî örneğidir. Bu tür bir sahneyi uygulama birçok mimik ve statik ifade gerektirdiğinden, koreografik akıcılığı köstekler. Delibes'in müziğine uyarak, özellikle balenin geleneksel klasik formunu korumaya çalıştım. Bunun dışında işbirliği ettiğimiz Türk Bale topluluğunun stil ve tamperamanını da göz önüne alarak, koreografimi bu esaslara göre şekillendirdim."
Richard GLASSTONE



Richard Glasstone, bu balenin koreografisini Dame Ninette de Valois'ya ithaf eder./ Richard Glasstone wishes to dedicate the choreography of this ballet to Dame Ninette de Valois.

3. PERDE : Amazonların büyük kraliçesi ve Av Tanrıçası Diana'nın Mabedi'nin önü.
Halk, Diana şöleni için toplanmıştır. Akrobatlar Diana onuruna hünerlerini sunmakta, genç bakireler dans etmektedirler. Diana, mabedine giderken halka eğlenmesini söyler. Çoban Amintas Sylvia'nm kederinden bir türlü eğlenememektedir. Genç bakirele­rin dansını seyreden çoban Sylvia'yı hatırlamaktayken, birden onu karşısında bulur. Eros onu geri getirmiştir. Aşıkları birleştirir ve uzaklaşır, Sylvia'yı aramaya gelen Orion sihri bozar, Sylvia kor­kuyla mabede kaçar, ardından koşan Orion hırsla mabedin kapısını yumruklar. Mabedin kutsallığına karşı gelindiği için Diana büyük bir hırsla dışarı çıkar ve Orion'u okuyla öldürür. Sylvia, Diana'ya sevgisini anlatır. Bu durum Diana'yı daha da kızdırır çünkü Ama­zonlar kimseye aşık olmamalıdır. Kurtarıcı Eros'un tekrar belir­mesiyle ortalık sakinleşir. Eros, Diana'nın kalbindeki sönmüş aşk hissini yeniden alevlendirir. Diana, Çoban Amintas ile Amazonların Ecesi Sylvia'yı takdis eder ve onlara evlenme izni verir.

(Devlet Opera ve Balesi Arşivi/ Turkish State Ballet Archives)

 

 

 

Bulusmalar
Gülcan Tunççekiç, 1964.65,
1964-1965

FOTO SAĞ

 Gülcan Tunççekiç & Ferit Akın
Buluşmalar/ Les Rendezvous 1964-65

Koreografi/ Choreography: Frederick Ashton

 

ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 

Buz Patencileri
1960'lar...

Gülcan Tunççekiç & Engin Akaoğlu
Les Patineurs 1960'lar/ 60ies
Kostümlü prova/ Dress Rehearsal

Gülcan T.: Brown Couples
Engin A.: White Pas de Deux

 

ARŞİV
(Murat Akaoğlu) 


 

Gülcan Tunççekiç,
Faust
1970-1971

Gülcan Tunççekiç & Ceyhun Özsoy


Faust- Walpurgis Gecesi/

Faust Walpurgis Night 1970-71

Gülcan Tunççekiç Venüs rolünde

Gülcan Tunccekic as Venus
 

ARŞİV
(Ceyhun Özsoy)


 

Gülcan Tunççekiç, 1970,
Giselle
1964-1965

Gülcan Tunççekiç & Erdal Tekin & Ferit Akın

Devlet Balemizin ilk Giselle prodüksiyonundan

1964-65/

ARŞİV

Devlet Opera ve Balesi Arşivi
Şükriye Çaparoglu Aydemir


 

Gülcan Tunççekiç, 1966,
Kapandakiler
1964-1965


Kapandakiler/ prova arası 1964/65
Koreografi/ Choreography: Kenneth McMillen

Soldan sağa/ Left to right order:
Tenasüp Onad, Meriç Sümen, Ayla Ünal, Tanju Tüzer, Gülcan Tunççekiç, Erhan Ergüler, Gülen Tekebaş, Shirley Subaşı, Sait Sökmen, Hüsnü Sunal, Taner Akakçe, Neyran Özmen Fişek

 


 

Gülcan Tunççekiç, 1964.65,
Klasik Dörtlü
1972

Gülcan Tunççekiç & Anton Dolin & Binay Okurer

Klasik Dörtlü Prova Arası 

02.02.1972


ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 


 

Gülcan Tunççekiç, 1972,
Gülcan Tunççekiç, 1972,
Gülcan Tunççekiç,
Gülcan Tunççekiç,
Gülcan Tunççekiç,
1972



Klasik Dörtlü/ Pas de Quatre 1972

Koreografi/ Choreography: Anton Dolin

Gülcan Tunççekiç: M.Taglioni
Gülen Tekebaş: F. Cerrito
Binay Okurer: L.Grahn
Jale Kazbek: F.Elssler


ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 


 

Pagodalar Prensi
1967


Gülcan Tunççekiç & Meriç Sümen
Pagodalar Prensi/ The Prince of the Pagodas 1967

Gülcan Tunççekiç: Prenses Diken/ Belle Epine
Meriç Sümen: Prenses Gül/ Belle Rose

Müzik/ Music: Benjamin Britten
Sahneye Koyan/ Producer: Richard Glasstone
Sanat Danışmanı/ Art Director: Dame Ninette de Valois
Orkestra Şefi/ Conductor: Alan Abbott
Dekor ve Kostüm/ Production and Costume Design: Osman Şengezer
Prömiyer/ Premiere: 29.11.1967


ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 


 

Pagodalar Prensi Balesi,
Ailesi
Gülcan Tunççekiç, HAMİLE,
Gülcan Tunççekiç,


SOL: Gülcan Tunççekiç & Coşkun Kıraner

SAĞ: Gülcan Tunççekiç oğlu Pamir'e hamile iken...

ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 


 

Vefatının Ardından...
1992

 

HAYAT KISA SANAT UZUN

Yazar: GEYVAN MCMiLLEN
Cumhuriyet 23.07.1992

Geçen pazar günü yitirdiğinıiz Gülcan Tunççekiç Kıraner, dans yaşamına ülkemizde ilk kez sahnelenen 'Coppelia' ile başlamıştı. 'Kuğu Gölü', 'Uyuyan Güzel' gibi klasik balenin en zor yapıtlarında başrolü üstlenen Tunççekiç, dansçılığını 1977'de noktaladıktan sonra yıllardır öğrendiklerini genç dansçılara aktarmaya çalışmıştı.

Seni her zaman hatırlayacağız. Bu dünyadan hepimiz yolcuyuz. Önemli olan yaşamımız boyunca hayata olan katkılarımız.
Ankara Devlet Opera ve Balesi'nin ilk balerinlerinden sayılan arkadaşımız Gülcan Tunççekiç Kıraner'i yitirdik. 1961'de Ankara Konservatuarı'nı bitirip aynı yıl Ankara Devlet Opera ve Balesi'ne katılan sanatçı ülkemizde ilk kez sahnelenen bale yapıtı Coppelia balesi ile dans hayatına başladı.
Baleye oldukça yatkın fıziği ile uzun boylu, güzel, zarif bir insandı. Kuğu Gölü, Uyuyan Güzel gibi klasik bale repertuarının en zor eserlerinin başrollerini devlet sanatçımız Meriç Sümen ile paylaşarak, başarı ile dans eden kıymetli bir dansçıydı.
Ömrü kısa olan sanat hayatını 1977 yılında noktalayarak, Ankara Devlet Konservatuan'nda ders veren arkadaşımız, böylelikle balerin olarak yıllardır öğrendikierini genç dansçılara aktarmaya calıştı.
Ankara Devlet Opera ve Balesi'nin kuruluşundan bu yana emeği geçmiş olan Gülcan Tunççekiç Kıraner'i sessiz sakin kişiliği ile hatırlıyorum. Ölümün onu genç yaşta alıp götürmesine inanamıyor, üzüntüyle karşıiıyorum.

"Hayat kısa, sanat uzun" sözü Gülcan için geçerli bir söz.

Beklenmedik bir anda gelen ölüm bu yıl İstanbul Devlet Balesi'nden Niyazi Zeki ve Ankara Devlet Opera Balesi'nden Gülcan Tunççekiç Kıraner'i aramızdan ayırdı.
Çoğu danscılar mesleklerine aşıktırlar. Bütün zorluklarına karşın genç yaşta -bazen 40 yaşına gelmeden- biten bir sanatı seçmek için bu işe hakikaten genç yaşta gönül verirler.
Ayrıca bizdeki gibi ömür boyu sözleşmeler Batı'da hiçbir toplulukta geçerli değildir.
Formlarının en üst düzeyinde asker gibi disiplinli ve çalışkan olmaları, bu sanatı icra edenlerde aranan en önemli vasıflardır. Bir de yüzlerce dansçının arasından seçilmek zorluğu vardır.
Bütün bunlar gözönünde tutulursa bu mesleğj seçmek her bakımdan özveri ister.
Sevgili Gülcan'ı son uykusuna uğurlarken onu Türk balesinin kilometre taşlarından biri olmasından dolayı hep hatırlayacağız.
Bu sanatı ülkemizde başlatan ve bu günlere gelmesinı sağlayan bir avuç özverili sanatçıdan biri olması, dans ederken kendine özgü yorumu belleklerimizden hiç silinmeyecek.
Bu dünyada hepimiz yolcuyuz. Esas olan yaşamımız boyunca hayata olumlu katkida bulunabildiysek ne mutlu bize.
Gülcan, sevgili dostum, yeni yolculuğuna seni uğurlarken her zaman belleklerimizde yaşayacaksın.
Pagodalar Prensi/ The Prince of the Pagodas 1967

Gülcan Tunççekiç: Prenses Diken/ Belle Epine
Meriç Sümen: Prenses Gül/ Belle Rose

Müzik/ Music: Benjamin Britten
Sahneye Koyan/ Producer: Richard Glasstone
Sanat Danışmanı/ Art Director: Dame Ninette de Valois
Orkestra Şefi/ Conductor: Alan Abbott
Dekor ve Kostüm/ Production and Costume Design: Osman Şengezer
Prömiyer/ Premiere: 29.11.1967


ARŞİV
(Pamir Kıraner)


 

Gülcan Tunççekiç, 1992.23 Temmuz,
1992.ÖLÜMÜNÜN ARDINDAN,
1992

Cumhuriyet Dergi, 27 Eylül 1992
Müşerref Hekimoğlu yazısı

(...) Baleden söz ederken bir diken saplanıyor yüreğime. Gülcan Tunççekiç'i anımsıyorum. Dünyamızdan uçup gitmesini birden. Hâlâ inanamıyorum. Devlet Balesi'ni parlatan yıldızlardan biriydi o. Etten kemikten değil, lastikten bir vücudu var, klasik balede de, modern balede de güzel biçimleniyor. Baleden erken ayrıldı nedense. Ayrılmasaydı, böyle erken yitirmezdik belki. Onu her zaman hayran izledim sahnede. Kelebekler gibi uçarken kanatlarına takılır, dansetmenin güzelliğini düşünürdüm.
Türk balesinin kurucusu Dame Ninette de Valois, Gülcan'ın da hocası sanırım. Yazımı onun bir sözüyle sona erdiriyorum. Anı kitabına bu adı veriyor, yaşamını dansa adayan ünlü bir baleciden güzel bir çağrı dünyaya:
Gel danset benimle!


ARŞİV
(Pamir Kıraner)

 


 

bottom of page